Translate

WebSta

Rabu, 12 Januari 2011

Do & Don't @ Relay Event

Post pertama aku untuk tahun 2011 ni....rasanya tak terlambat lagi kot untuk aku wish "Selamat Tahun Baru 2011"....

Stadium MPS, Selayang

Hari Ahad lepas aku pi support kawan2 kat Stadium MPS, Selayang.....Pacesetters Track Meet 2011, mulanya memang la teringin sangat nak join event ni but bila dapat tahu kena jadi member Pacesetters dulu.....tak jadi la..so, pi menembak je la..

Aku sampai stadium agak lewat juga....semua event individu dah habis...tinggal acara relay je..untuk acara relay ni kalau ikut standard IAAF, 2 je..4 X 100m & 4 X 400m..

(Utk event 4 x 400m) bab yang paling kritikal masa pertukaran baton..aku dok perhati banyak juga runner yang tak berapa tahu lagi teknik yang betul masa pass baton ni..pegang baton tu ikut keselesaan la, tak kisah tangan kiri @ kanan..then penerima baton pastikan mengadap pemberi baton sambil mengundur (jangan statik je menunggu baton tu)..ini untuk memastikan momentum tu berjalan lancar..dalam event track ni setiap saat diambil kira..contoh pertukaran baton antara Azhar/Silahudin..dah mengadap ok but Silahudin tak bergerak langsung..

Click on photo for XL size

Then Silahudin pass kat Jasni....lagi hancus..tak mengadap & tak bergerak langsung...adoiiii..

Click on photo for XL size

Untuk event track ni memang la kita kena kick off semaksimum yang kita mampu but teknik semasa kick off tu penting juga..control stress, tumpukan perhatian pada swing tangan....kalau swing tangan laju kaki pun ikut laju la..pasal bila kita stress sangat kat otot muka...tenaga pi ke situ je..jadi la gaya je laju but realitinya tak laju pun..contoh....Wong Kei Ming & Goh..

Click on photo for XL size

Then kalau dah senyum gini maknanya tak kick off langsung la ni...he..he..he..

Click on photo for XL size

Apa2 pun aku memang suka menembak event track ni kalau dibandingkan dengan road race pasal berpeluang untuk freeze banyak aksi yang menarik..Photo lain tengok kat FB aku...klik..

1 ulasan:

RaYzeef berkata...

terima kasih ambik gambau kami masa di Stadium Selayang...

Team kami pon teknik lari dan pass baton pon hancuss...x de letihan langsung, terus main belasah je..he he

lesson learnt, next year kena buat letihan betul-betul ;)