Translate

WebSta

Rabu, 15 Oktober 2014

Penipuan di BSN Putrajaya Night Marathon 2014


Satu lagi kisah penipuan yang berlaku, di BSN Putrajaya Night Marathon 11 Okt 2014 oleh pelari Kenya juga. Masih lagi menggunakan modus operasi yang sama. Penulis agak lambat menulis berkenaan kes ini walaupun menerima maklumat lebih awal berbanding kes SCKLM. Perlu juga penulis mengumpul semua bukti sebelum dipaparkan kepada umum. Mungkin ada pihak yang tidak suka dengan cara penulis ‘viral’kan kisah-kisah begini tapi sebenarnya bukan niat penulis untuk memalukan semua yang terlibat, kalaulah apa yang penulis paparkan ini tidak betul, sila kemukakan bukti.

Niat penulis cuma satu, untuk menyedarkan rakan-rakan sukan sekelian, tidak kira bangsa…”kemenangan adalah penting, tetapi demi semangat kepada sukan yang kita cintai…kita perlu membendung segala jenis penipuan ini”.

Sedikit perkongsian tentang syarat-syarat penyertaan yang penulis petik dari laman sesawang penganjur acara ini:

“Cash Prizes:

Cash Prizes for the winners are in Ringgit Malaysia. Runners are ONLY allowed to run in their own running bib and NOT someone else bib. Runners discovered running in someone else bib will be DISQUALIFIED and NOT be entitled to any prizes.

Any participant who has been found created/suspended/banned in any event sanctioned by Malaysia Athletic Federation (MAF) will not be allowed to participate and would be disqualified if they do participate in this event.

Winners Age Verification:

All Cash Prize winners must produce their identity card (Malaysian) or Passport (Foreigners) for age verification to the organiser before the prize presentation ceremony.”

Dalam kejadian di PNM, pemenang tempat ke-3 kategori A – Marathon Men ialah Nelson Kiptoo, dari maklumat yang disampaikan kepada penulis bukan Nelson Kiptoo yang berlari kerana beliau masih lagi berada di Hatyai kerana mengalami kecederaan selepas menyertai Marathon Songkla pada 31 Ogos yang lalu.

Keputusan rasmi, TQ Mr Moey
Nelson Kiptoo passport
Gambar semasa majlis penyampaian hadiah dan pelari yang menggunakan nombor bib amat jelas, sekali pandang kita pasti beliau adalah pelari yang sama.
 
Pelari yang menggunakan nombor bib Nelson
Finisher photo, not sure but can see A and 04 clearly
Now I can confirm, same person!!
Perkara ini telah pun dimaklumkan kepada penganjur, terpulang kepada mereka untuk bertindak atau tidak.

Tiada ulasan: