Translate

WebSta

Isnin, 27 Oktober 2014

Siapa Abel?


Sebenarnya sebaik sahaja 2 pelari Kenya ini menaiki pentas untuk menerima hadiah kemenangan mereka, penulis langsung tidak percaya mereka ini mempunyai permit kerja. Acara yang penulis maksudkan adalah Larian Hari Malaysia MAKSAK 2014 yang berlangsung di Putrajaya pada  6 September 2014. 

Dalam borang penyertaan amat jelas tertulis larian ini terbuka kepada semua rakyat Malaysia dan warga asing yang mempunyai permit kerja. Untuk pendedahan ini, penulis hanya fokuskan kepada peserta yang mendapat tempat pertama iaitu David Kiptoo Suter. Sebenarnya pada malam selepas acara ini, penulis telah bertanyakan kepada ajen mereka iaitu Encik ‘A’, melalui ‘FB Messenger’…selepas ditunjukkan gambar semasa menerima hadiah tu, beliau amat pasti pelari tersebut adalah dibawah jagaan beliau. Cuma mereka ini mendaftar secara sendiri dan tidak melalui beliau, sebab tu beliau tidak tahu berkenaan larian ini. Maklumat dari Encik ‘A’, pelari ini tidak bekerja dimana2 syarikat dan merupakan pelari sepenuh masa dibawah jagaan beliau.

Satu kesilapan juga pasal penulis langsung tidak bertanya nama pelari tersebut…

Keputusan rasmi


Kes ke-2, di IJM Land Run, Seremban pada 21 September 2014, juga menetapkan syarat yang sama, iaitu memerlukan permit kerja bagi peserta warga asing. Maklumat penuh dalam laman sesawang acara ini.. http://www.ijmlandrun.com/event-info.php

Keputusan rasmi IJM Land Run
Foto penamat di IJM Land Run


Akaun FB beliau.
Selepas terbongkar 4 kes dengan menggunakan taktik yang sama, penulis tidak menolak kemungkinan pelari ini menggunakan identiti warga Kenya yang lain, iaitu David Kiptoo Suter yang mempunyai permit kerja. Khabarnya David Kiptoo Suter merupakan pekerja di Kedutaan Kenya, Kuala Lumpur.

Pada 19 Oktober yang lalu penulis berpeluang menyertai acara Kinabalu Climbathon di Kota Kinabalu, kebetulan pelari ini pun ada menyertai acara tersebut. Penulis perasan kemunculan beliau semasa mengambil nombor peserta di Kinabalu Park pada 18 Oktober.



Dari senarai peserta dalam ‘start list’ ini, beliau memakai nombor bib C314 – John Kiprorir Rutto. Mungkinkah ini merupakan nama sebenar beliau sepertimana tertulis dalam passport?



Semasa di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, secara kebetulan penulis menaiki kapalterbang yang sama dengan salah seorang peserta Kenya. Penulis mengambil kesempatan untuk bertanya sedikit sebanyak mengenai rakan-rakan beliau. Perkara pertama yang penulis tanya ialah adakah beliau mengenali peserta Kenya yang memakai nombor bib C314. Beliau amat mengenali peserta tersebut dan menyatakan tinggal serumah di Cheras dan bernama ABEL KIPRORIR RUTTO. Beliau sendiri menulis nama ini di atas iPad penulis.


Penulis bersama Godwin Kipruto

Penulis ada juga bertanyakan perkara yang sama kepada Encik ‘A’, beliau mengakui  pelari itu bernama Abel dan berjanji untuk memberi salinan fotostat passport  untuk pengesahan. Akan dipaparkan disini.

Tiada ulasan: