Translate

WebSta

Isnin, 6 Oktober 2014

Penipuan di Larian Jambatan Sultan Mahmud 2014


Larian Jambatan Sultan Mahmud 2014, 27 Sept 2014..semua maklumat yang diketahui sama ada menerusi media sosial atau terus dari rakan penulis mengenai edisi tahun 2014 ini kebanyakan negatif. Tidak banyak perubahan yang penganjur lakukan untuk penambahbaikan malah ada komen yang menyatakan lebih teruk dari edisi tahun 2013, terutamanya kawalan lalulintas. Semasa di persimpangan lampu isyarat di Jambatan Sultan Mahmud, ada peserta yang ditahan untuk memberi laluan kepada kenderaan. Penulis pun tak berapa pasti dimana silapnya, kerana penulis juga pernah terbaca tentang notis yang menyatakan jambatan akan ditutup sepenuhnya semasa acara ini berlangsung. Untuk maklumat, penulis tidak menyertai acara ini kerana ditawarkan sebagai jurugambar rasmi di Ironman Malaysia, Langkawi pada tarikh yang sama.

Pada pagi 29 Sept, penulis telah dihubungi menerusi mesej Facebook oleh rakan FB.  Beliau meminta bantuan penulis untuk menghebohkan kejadian penipuan semasa acara ini, iaitu peserta lain yang bertanding menggunakan nombor bib peserta lain. Memang penulis akui, bagi kita yang tidak biasa dengan raut wajah peserta dari Afrika ini….mereka akan kelihatan seiras sahaja. Kejadian penipuan cara begini bukannya asing, penulis terkena semasa Larian MDAB di Putrajaya dulu..ceritanya disini..

Modus operasi mereka seakan sama, iaitu bertanding menggunakan nombor bib peserta lain. Dan mereka ini akan membawa salinan fotostat passport atau membawa passport asal. Apabila diminta menunjukkan passport, mereka akan menunjukkannya…bagi kita yang tak biasa melihat mereka, kita tidak akan mempersoalkan apa-apa!! Dalam satu-satu acara larian di Malaysia ini bukannya ada alat yang mampu mengesan cap jari atau biometric mata sebagaimana yang terdapat di airport digunakan..

Cadangan penulis kepada penganjur, kalau penganjur mahu bertindak untuk mengembalikan hadiah kepada yang berhak, penganjur memang ada kuasa mutlak. Laporan polis boleh dibuat, bukti telah ada, cuma hendak dengan tidak sahaja. Untuk edisi akan datang, rasanya kategori IPT ini cuma dihadkan kepada peserta dari Malaysia sahaja. Untuk kategori veteran pun sama, peserta dari Afrika atau Kenya khususnya hanya boleh menyertai kategori Terbuka sahaja.

Keputusan rasmi kategori IPT Lelaki & salinan passport pemenang ketiga

Beliau amat mengenali peserta Kenya ini kerana selalu menguruskan penyertaan mereka & mereka ini pun dalam kumpulan yang sama suatu ketika dulu serta mengenali antara satu sama lain. Beliau amat terkejut bilamana meneliti keputusan rasmi, tertera nama Nelson Kiptoo, sedangkan beliau pasti Nelson Kiptoo tidak menyertai LJSM kerana mengalami kecederaan selepas bertanding di Marathon Songkhla pada 31 Ogos yang lalu. Menerusi foto yang dikirimkan kepada penulis beliau amat pasti, pelari yang menggunakan nombor bib Nelson Kiptoo adalah Lukas Wambua Muteti.

Bukti mereka saling mengenali, baju kuning - Nelson, baju Mizuno hitam - Lukas
 
Lukas was wearing Nelson's bib number on action

Nelson on action at Kinabalu Climbathon 2013

Combination photo of Nelson & Lukas
Lukas on action at Songkla Marathon 2014
**Kemaskini pada 8 Oktober 2014
Kawan baik kepada Nelson & Lukas iaitu Enock Kipchirchir respond dalam akaun Facebook penulis pada 8 Okt, penulis mengesyaki beliau yang membawa passport, kad pelajar juga nombor bib kepunyaan Nelson untuk digunakan oleh Lukas. Secara terang-terangan beliau mengaku. Terpulang kepada penganjur untuk bertindak mengembalikan kepada yang berhak!!


1 ulasan:

gallusrademaker berkata...

MbBbibylon Series MbBbibylon Series - TITNIC ART
Mbbibylon Series MbBbibylon titanium alloy nier Series: An iconic multi-instrument multi-instrument, premium b-Line has titanium gold been designed ford escape titanium for sale by a titanium hair trimmer as seen on tv dedicated team 2019 ford fusion hybrid titanium of engineering experts, $45.95 · ‎In stock