Translate

WebSta

Rabu, 15 Jun 2011

TIMEX IRONMAN Sleek 150 Lap vs Garmin FR 405

Semalam aku berpeluang test jam baru ni..TIMEX Ironman Sleek 150 Laps TapScreen Technology, jam ni aku dapat hari Sabtu lepas masa Klinik Larian SCKLM kat Tasik Permaisuri, sebagai salah seorang pacer untuk Standard Chartered KL Marathon 2011 dapat free la..harga pasaran RM569.00 tapi sempena SCKLM ni boleh dapat dgn harga promosi, RM268.00 je...ada sapa2 yang berminat? Boleh beli kat booth TIMEX masa ambik bib @ Dewan Sri Putra, Bukit Jalil pada 22 - 25 Jun ni..

Utk training semalam, 15 km easy pace, aku pakai 2 jam...tangan kanan, Garmin Forerunner 405...teman training/race aku sejak 13 Sep 2008..tangan kiri Timex Sleek 150..kenapa aku pakai FR 405 tu? Jam Timex ni perlukan input dari kita, tap screen setiap km untuk dapatkan split masa setiap km, so jarak tu kena dptkan info dari jam yg ada GPS la..so jam Timex ni hanya boleh digunakan kat race yang ada sediakan marker setiap km, berbanding dgn jam yg ada GPS..boleh set auto split setiap berapa km yang kita nak..

Pasal TapScreen Technology tu, kita just sentuh kat screen jam tu utk split setiap km...aku setkan sensitivity screen tu kat LITE, tapi masa aku training semalam banyak kali juga bila aku tap screen tu, split tak jadi..maybe kena sentuh penuh satu screen kot? Agak menyusahkan dan mengganggu rentak larian..dan banyak kali juga jam tu split sendiri....mungkin aku lari agak laju, split tu terjadi pasal dilanggar angin kot?

Infomasi yang aku dapat dari jam Timex ni semasa training langsung tak membantu untuk aku kekalkan pace, berbeza dgn jam GPS yang menunjukan pace semasa..dan utk review training yang aku buat semalam, just tengok kat dalam jam tu...data tidak boleh dianalisis guna apa2 software..so terpaksa la taip semula data tu utk display kat sini..

Data dari Timex..average pace per split not per km..

Data dari FR405, guna software SportTracks..data online here

Route map

So, jam Timex ni wajib dipakai oleh semua pacer semasa SCKLM pada 26 Jun ni, kalau tidak penaja akan ambik semula jam ni..haha..statement yang agak lawak..nampaknya aku kena pakai 2 jam tangan la.....lagi la nampak lawak..

2 ulasan:

IJAM berkata...

lepas dah abis pakai tu, jual kat aku..timex tu..

Rozmi Yunus berkata...

Ijam, saya bagi kat anak pakai.haha..kalau nak beli just pergi kat booth Timex masa ambik bib SCKLM hujung minggu ni atau sy boleh tolong order dari US, dlm RM250 je..shipping 2 minggu la.